علت تفاوت قیمت لمینت کامپوزیت دندان خرداد 1401

لمینت دندان چند نوع است کدام لمینت دندان بهتر است

علت تفاوت قیمت لمینت کامپوزیت دندان خرداد 1401

لمینت دندان چند نوع است کدام لمینت دندان بهتر است

توضیحات در مورد پر کردن دندان های خراب و جلوگیری از خرابی بیشتر دندان

در صورت ایجاد حفره در یکی از دندان های شما ، احتمالاً دندانپزشک توصیه می کند که درمان را شروع نمایید معمولا این روزها پر کردن دندان بسیار گران شده است و متاسفانه خیلی از اقایان و خانوم ها وقتی دندانشان خراب میشود دیگر ان را درمان نمیکنند تا خود بی افتد

 

 

انواع مختلفی از مواد برای ترمیم دندان وجود دارد ، اما رایج ترین انواع پرکننده ها آمالگام و کامپوزیت (یا رزین کامپوزیت) هستند.

آمالگام سالها پرکاربردترین ماده بود ، اما محبوبیت پرکننده های کامپوزیتی به دلیل ترکیب ظاهری و دوام آنها افزایش یافته است. در این مقاله ، ما توضیح می دهیم که پرکن های کامپوزیتی چیست ، چه مدت ماندگاری دارند و چقدر ایمن هستند.





 

 

پرکن کامپوزیت چیست؟


پرکن کامپوزیت ظاهر طبیعی تری نسبت به سایر گزینه ها دارد. مواد کامپوزیت را می توان به گونه ای تنظیم کرد که با سایه دندان شما مطابقت داشته باشد ، بنابراین برای کسانی که به دهان شما نگاه می کنند تقریباً قابل توجه نیستند.

اما آن ماده رنگ دندان چیست؟ این مخلوطی از رزین پلاستیکی (اکریلیک) است که با یک پرکننده شیشه ای پودر تقویت شده است. برای انواع ترمیم های دندان از جمله مفید است

پر کردن
روکش ها
منبت کاری
تاج ها
دندانپزشکان همچنین گاهی اوقات از این ماده کامپوزیت رزین برای ترمیم یا ترمیم قسمت هایی از دندان های شکسته یا خرد شده استفاده می کنند.

 


 

 

 

 

سایر مواد پر کننده


دندانپزشک شما ممکن است چندین گزینه را در مورد مواد مورد نیاز برای پر کردن ارائه دهد. در اینجا نحوه برخورد آنها در برابر یکدیگر است.

آمالگام (نقره)

اینها سالها متداول ترین نوع پرکننده بودند و هنوز در بسیاری از نقاط جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. آنها بسیار بادوام هستند و ممکن است حدود 15 سال یا بیشتر عمر کنند.

به علاوه ، این فرآیند نسبتاً ساده است زیرا دندانپزشک نیازی به نگرانی در مورد تمیز و خشک نگه داشتن دندان در حین نصب ندارد. همچنین هزینه آنها کمتر از سایر مواد مورد استفاده در ترمیم دندان است.

اما محبوبیت آنها در سالهای اخیر کاهش یافته است. از آنجا که آنها رنگ دندان ندارند ، طبیعی به نظر نمی رسند.

پرکننده های آمالگام همچنین حاوی جیوه هستند ، اگرچه انجمن دندانپزشکی آمریکا آن را گزینه ای "مناسب و ایمن" دانسته است. مروری بر تحقیقات در سال 2014 نشان داد که شواهد کافی در مورد هرگونه عوارض جانبی وجود ندارد ، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 


 

 

طلا

 

پر کردن طلا گران تر از انواع دیگر پرکننده ها است ، اما شما هزینه آن را دریافت می کنید. دوام دارند و می توانند 20 سال یا بیشتر دوام بیاورند. آنها معمولاً نیاز به یک فرایند دو بازدید دارند.

سرامیک

پرکن های سرامیکی ، که از نوعی پرسلن استفاده می کنند ، نیز ماندگاری بالایی دارند و طول عمر مورد انتظار آنها تا 15 سال است. اما آنها معمولا استفاده نمی شوند ، گران هستند و همچنین نیاز به یک فرایند دو بازدید دارند.

یونومر شیشه ای

پر کننده های یونومر شیشه ای با پرکننده شیشه ساخته می شوند. مانند مواد پرکننده رزین کامپوزیت ، پرکننده های یونومر شیشه ای رنگ دندان هستند و می توانند سایه دار شوند تا با دندان های فرد ترکیب شود. این بدان معناست که آنها نسبت به پرکردن آمالگام کمتر مزاحم خواهند بود.

آنها همچنین فلوراید آزاد می کنند ، که احتمال تشکیل حفره جدید را کاهش می دهد. اما دوام کمتری نسبت به پرکننده های آمالگام دارند و تا چند سال دوام نمی آورند. همچنین ، ممکن است برای حفره های بزرگ مناسب نباشند.

 

 

مدت زمان پرکردن کامپوزیت چقدر است؟


پرکن های کامپوزیتی در عین دوام ، عمر کوتاه تری دارند. یک مطالعه در سال 2010 طول عمر حدود 7 سال را برای پر کردن کامپوزیت رزین پیش بینی کرد.

یک بررسی دیگر در سال 2010 بر روی چندین مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد که اگر از پر کردن کامپوزیت به خوبی مراقبت کنید ، ممکن است 10 سال از آن استفاده کنید. اما این مطالعه همچنین نشان می دهد که افرادی که در معرض خطر بالای حفره هستند ممکن است سالها از پر کردن کامپوزیت خارج نشوند.

آیا پر کردن کامپوزیت ایمن است؟
برخی از مردم از ایمنی پرکردن کامپوزیت ها ابراز نگرانی کرده اند ، به ویژه در مورد احتمال اینکه این ماده کامپوزیتی سیتوتوکسیک باشد یا برای سلولهای بافت اطراف دندان با پر شدن مضر باشد.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که این نگرانی ممکن است مربوط به مواد پر کننده با رنگ تیره تر باشد زیرا واحد پخت سبک برای سفت کردن پر کردن استفاده می شود.

مطالعه دیگری اشاره کرد که تحقیقات بیشتری در مورد خطرات احتمالی مورد نیاز است. محققان توصیه کردند دندانپزشکان دستورالعمل های سازنده را در مورد مواردی مانند شدت نور و زمان پخت نور از نزدیک رعایت کنند و از قرار دادن مستقیم این مواد بر روی پوست خودداری کنند.

اگر نگرانی دارید ، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند جزئیات نوع خاصی از مواد موجود برای کار دندانپزشکی خود را بررسی کنند.

 

 

روش پر کردن کامپوزیت :


مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد ، فرآیند تهیه کامپوزیت کاملاً ساده است و می تواند در یک بازدید به پایان برسد.

دندانپزشک شما ممکن است با انتخاب سایه کامپوزیت برای استفاده در پر کردن شما در ابتدای ویزیت شروع کند. برخی تحقیقات می گویند بهتر است این مسابقه را زودتر ، قبل از خشک شدن دندان ها و دهان انجام دهید ، که ممکن است بر روشنایی دندان های شما تأثیر بگذارد.
برای بی حسی موضعی از بی حس کننده استفاده می کنید تا دندان و ناحیه اطراف آن بی حس شود.
دندانپزشک مینای دندان شما را سوراخ می کند و قسمت پوسیده دندان شما را برمی دارد.
آنها ناحیه را تمیز و خشک کرده و دندان را آماده می کنند. با آسیب های گسترده تر ، ممکن است منجر به تراشیدن دندان شود.
دندانپزشک دندان را اچ کرده و به آن می چسباند.
آنها شروع به لایه بندی مواد کامپوزیت در سوراخ دندان می کنند. دندانپزشک از یک چراغ برای درمان پر کردن کامپوزیت و تنظیم آن استفاده می کند. از آنجا که کامپوزیت به صورت لایه ای اعمال می شود ، قبل از رفتن به لایه بعدی ، از نور برای درمان هر لایه استفاده می شود.
دندانپزشک دندان را شکل داده و به آن کنتور می دهد ، سپس آن را صیقل می دهد.
دندانپزشک نیش شما را بررسی می کند تا مطمئن شود با ترمیم راحت هستید.
پس از آن ، ممکن است کمی حساسیت کوتاهی نسبت به گرما و سرما داشته باشید ، اما باید به سرعت از بین برود.

 



 

 

پر کردن کامپوزیت قبل و بعد


اگر به درستی نصب شود ، یک کامپوزیت کاملاً متفاوت از دندان واقعی شما نخواهد بود.

بردن
یک پرکن کامپوزیت ممکن است تمایل شما را برای پر کردن که خوب به نظر می رسد و از لبخند شما کم نمی کند برآورده کند. علاوه بر این ، ممکن است از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کند تا دندان شما ضعیف شود.

یک دندانپزشک می تواند در مورد گزینه های شما با شما صحبت کند تا مطمئن شود این بهترین گزینه برای شما است. به این ترتیب ، می دانید که از پر کردن خود چه انتظاری دارید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد